måndag 24 april 2017

Rent bord

Bild från podpoesi.nu

…jo jag vill bara säga det att det blir inte så långt det blir hit ner jag har också tagit med mig min stickning en karta jag har egentligen inte tid men jag tänkte att jag ringer en promenad utflykt det behöver inte bli speciellt långt du har inte tid det har inte jag heller jag tänkte bara höra angående kaninerna hur du tänker kring kaninerna…
Ur novellen Rent bord av Lina Ekdahl

En ung kvinna föreställer sig att hon ringer till en man, som hon troligen delat boende med. Hon tycker att det finns vissa frågor som borde klargöras och eftersom han inte hör av sig så intalar hon sig att ett samtal kan hon väl ändå ringa. Kanske är allt ett missförstånd? En promenad skulle de ju kunna ta, väl? Hon har verkligen inte tid, men det har säkert inte han heller. Hon har packat en väska med kaffe smörgåsar och russin och han kan väl ta med sig den fina yllefilten som det bara var så självklart att han skulle ha. Varför hon packat ner stickningen är oklart. Jumpern är redan klar. Hon tänker sig olika samtalsscenarier, men innehållet är i stort sett detsamma. Man får försöka så gott man kan att göra så gott man kan. Humor kan hon ju också försöka med. Humor gör  att allt ser annorlunda ut. Man måste ta risker i livet. SMS:ar gör hon inte. Förresten så svarar hon inte i telefonen under eftermiddagen för då ska hon resa till ett annat land som det inte går att ringa ifrån.


Novellen lästes utmärkt av författaren själv på omisskännlig göteborgska. Alla variationerna får en att tänka i musikaliska termer: tema med variationer.
Novellen passar in på nr 39 i Ugglan&Bokens utmaning Läs en novell II:
Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. fast här fick en nog läget klart för sig. däremot kan en undra om hon någonsin ringde

      Radera